Od 10 sierpnia 2014 r. każdy zainteresowany, który ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz spełni wymóg niekaralności, a także posiada polisę OC może prowadzić działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tym samym posiadanie certyfikatu księgowego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie jest już wymagane.
W powszechnej opinii są to tzw. biura rachunkowe. Ale w praktyce przedsiębiorca może powierzyć swoje dokumenty i obliczenie podatku:
- osobie posiadającej certyfikat księgowy;
- osobie posiadającej świadectwo Ministra Finansów uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (wydawane zanim pojawiły się certyfikaty księgowe);
- doradcy podatkowemu;
- adwokatowi;
- radcy prawnemu;
- biegłemu rewidentowi;.
- organizacji zawodowej posiadającej osobowość prawną, spółdzielni, stowarzyszeniu lub izbie gospodarczej, jeżeli przedmiotem ich działalności statutowej jest również doradztwo podatkowe świadczone wyłącznie na rzecz ich członków;
- podmiotowi uprawnionemu do badania sprawozdań finansowych;
- spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółce akcyjnej posiadającej status spółki doradztwa podatkowego;
- przedsiębiorcom innym niż osoby fizyczne, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Podmioty oferujące usługowe prowadzenie ksiąg i innych ewidencji mają obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej. Minimalną wysokość ubezpieczenia określają nie tylko przepisy wydane na podstawie ustawy o rachunkowości ale także np. przepisy dotyczące doradców podatkowych czy biegłych rewidentów.
Wiedząc to wszystko przedsiębiorca, świadomy swoich potrzeb i ponoszonego ryzyka, powinien:
- sprawdzić – choćby przez Internet – na właściwej liście, czy wybrana przez niego osoba ma odpowiednie uprawnienia;
- upewnić się czy osoba, której powierza księgi ma polisę gwarantująca jemu wypłatę odszkodowania w odpowiedniej wysokości.